مرخصي تحصيلي

مشاوره حقوقي وكيل دات كام

مرخصي تحصيلي

۲۰ بازديد

امروزه تعداد‌ كارگران شركت‌ها و كارگاه‌ها بسيار افزايش يافته است و كسب و كار‌ها رونق خوبي دارد. در سال‌هاي اخير قانون گذاران براي اينكه بتوانند از كارگران و كارمندان حمايت كرده باشند قانون كار را وضع نموده‌اند. در اين قانون انواع مرخصي ذكر شده است كه يكي از آن‌ها مرخصي تحصيلي مي‌باشد. در ادامه قصد داريم توضيحات كاملي را در اين خصوص خدمتتان ارائه نماييم، با ما همراه باشيد.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 منبع : مرخصي تحصيلي

مرخصي تحصيلي در قانون كار

همانطور كه در بالا گفته شد در قانون ‌كار چندين ‌نوع ‌مر‌خصي براي كارگران در نظر گرفته شده است كه هر كدام با توجه به نوعشان تعداد روزهاي مشخصي دارند. ‌مر‌خصي تحصيلي نيز يكي از انواع ‌مر‌خصي در قانون كار مي‌باشد كه كارگر مي‌تواند از آن ‌در يك مدت زمان‌ طولاني استفاده كند. ‌مر‌خصي تحصيلي همانطور كه از نامش پيداست براي ادامه تحصيل توسط كارگران اخذ مي‌شود و هرگاه كارگري بخواهد مدرك تحصيلي‌اش را ارتقا دهد مي‌تواند از اين نوع ‌مر‌خصي استفاده كند.

مدت زمان ‌مر‌خصي تحصيلي دو سال مي‌باشد اما اگر كارگر و كارفرما توافق كنند مي‌شود اين ‌مر‌خصي را تا دو سال ديگر نيز تمديد نمود. حال سوالي كه ممكن ‌است ايجاد شود اين است كه آيا دريافت ‌مر‌خصي تحصيلي باعث فسخ قرارداد كار مي‌شود؟ كه در اين مورد جواب منفي است و ‌مر‌خصي كار باعث فسخ قرارداد نمي‌شود بلكه باعث به تعليق در آمدن قرارداد كار خواهد شد.

نحوه دريافت مرخصي كار

براي دريافت ‌مر‌خصي كار كارگر ابتدا مي‌بايست اين نوع ‌مر‌خصي را از كارفرماي خود اخذ كند. حال مي‌بايست كارگر و كارفرما بر سر مدت زمان روز‌هاي ‌مر‌خصي توافق كنند و در صورت توافق شخص مي‌تواند از ‌مر‌خصي استفاده كند. اما اگر كارفرما از ارائه ‌مر‌خصي تحصيلي توسط كارگر خودداري كند كارگر مي‌تواند با مراجعه به اداره كار خواهان ‌رسيدگي به اين موضوع شود و ‌مر‌خصي تحصيلي خود را دريافت كند زيرا اخذ اين نوع ‌مر‌خصي از حقوق قانوني كارگر به حساب مي‌آيد و كارفرما نمي‌تواند او را از دريافت آن منع كند.

بازگشت به كار پس از دريافت مرخصي تحصيلي

همانطور كه در بالا گفته شد دريافت ‌مر‌خصي تحصيلي باعث فسخ قرارداد كار نمي‌شود و تنها آن را به حالت تعليق در مي‌آورد پس در اين صورت كارگر مي‌تواند پس از اتمام روز‌هاي ‌مر‌خصي‌اش به سركار بازگردد و كارفرما نيز موظف است كه با بازگشت او موافقت كند و او را براي كار بپذيرد.

نكته بسيار مهم: ‌مر‌خصي تحصيلي با وجود اينكه حق كارگر است و هر زمان كه‌ بخواهد مي‌تواند آن ‌را دريافت كند اما مدت زمان آن جزو سابقه كاري فرد به حساب نمي‌آيد و فرد براي اينكه بتواند سابقه كاري‌اش را ادامه دهد بايد سركار بازگردد. همچنين اگر كارفرما در مدت زمان دريافت ‌مر‌خصي تحصيلي فوت كند ولي شركت‌ يا كارگاه‌ او پابرجا باشد وارثين مي‌بايست كارگر را دوباره استخدام كنند.

سوالات متداول

‌مر‌خصي تحصيلي به چه دليل دريافت مي‌شود‌ ؟

‌مر‌خصي تحصيلي براي ادامه تحصيل توسط كارگر اخذ مي‌گردد.

مدت زمان ‌مر‌خصي تحصيلي چقدر است‌ ؟

مدت زمان ‌مر‌خصي تحصيلي دو سال مي‌باشد كه در صورت توافق مي‌توان آن را تا دو سال ديگر نيز تمديد كرد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص مرخصي تحصيلي، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون مرخصي تحصيلي پاسخ دهند.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

 

 

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

شماره تماس :66419012-021

 

 

 

وكيل دات كام بهترين راه حل براي مشكلات حقوقي شما

 

 

 

 

 منبع : مرخصي تحصيلي

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.